Suriname op de kaart


Suriname weergeven op een grotere kaart

woensdag 17 maart 2010

... presentaties over België en Anushka


Woensdag 17 maart 2010 (Dag 18)
Vandaag vertrek ik terug met goede moed naar school. Hopelijk is er vandaag wel iets dat ik kan doen op school. Aangekomen op school is het duidelijk dat dit wel het geval is. Vandaag zijn de zusjes Raghosing er op tijd en kan ik dus al een eerste les observeren. Onderweg naar de klas kom ik Suzanne tegen. Zij verontschuldigd zich voor gisteren en vraagt of ik vandaag tijd heb om mijn evaluatiemethode te tonen. We besluiten om er direct tijd voor te maken zodat we elkaar zeker niet meer mislopen. Na een klein half uurtje uitleg en uitwisselen van bestanden ga ik naar de les van Barthie.
 Van haar les komt er ook deze keer niet veel van in huis. De leerlingen mogen namelijk hun repetitie van vorige week in kijken en eventuele opmerkingen geven op het verbeterde. Alle leerlingen bekijken dit en stellen vragen over hun punten. Tegen de tijd dat alle leerlingen hun repetities hebben teruggegeven en hun handtekening gezet hebben voor akkoord, is er te weinig tijd om les te geven. De leerlingen beginnen dus wat te prutsen op hun computer of laptop.
Sandhra merkt echter op dat ik mijn presentatie over België nog niet gegeven heb. Ze vraagt of ik deze bij heb en het zie zitten om deze nu te geven. Ik zie hier geen probleem in en mag dus België even voorstellen. De leerlingen zijn erg geïnteresseerd en stellen af en toe zelfs een vraag. Bij de foto’s van het binnenland beginnen de leerlingen allemaal te lachen. Ik begrijp helemaal niet waarom er zoveel hilariteit is en vraag een leerling het wat te verduidelijken. De leerlingen legt uit dat het binnenland in België er wel erg anders uitziet dan in Suriname. Zij stellen zich bij binnenland namelijk oerwoud voor en geen plat gebied met weiden, wegen en enkele bomen. Na mijn presentatie krijgen de leerlingen de opdracht om tegen volgende week een gelijkaardige presentatie te maken over Suriname. Op deze manier zou ik het land ook wat leren kennen. Zij mogen dit echter allemaal samen maken en 1 persoon (of enkele personen) zullen het dan voorstellen. De volgende les verloopt volledig gelijkaardig. Ook hier zijn de leerlingen erg aandachtig.
Voor vandaag zitten de lessen er opnieuw op. De leerlingen hebben normaal nog 3 uur projecten maar aangezien er nog geen projecten zijn, mogen de leerlingen naar huis. Ik ga mee met Sandhra naar de administratie. Daar vraag ik of ik mijn opgestelde boekenlijst kan afdrukken. Er is echter geen mogelijkheid om af te drukken. Ik ga dus maar mee met Sandhra naar het lokaaltje bovenaan van de dataregistratie. Daar kan ik mijn document wel afdrukken. In dit kleine lokaaltje is mr. Pancham ook aanwezig. Samen met hem en Sandhra bespreken we mijn lessenrooster en hoe we het zullen aanpakken. Met een eindelijk geregelde rooster kan ik naar huis.
De namiddag verloopt zoals alle andere namiddagen. We hebben vandaag wel wat gekuist. ’s Avonds zou Anushka langskomen. Dit is een lerares bij Joris en Sophia op school en zij komt balletjes in de tomatensaus eten. Tegen half 8 (een half uur later dan voorzien) arriveert ze. We brengen de avond door met lekker eten. Na het eten verhuizen we naar het terras. Daar drinken we nog iets. Anushka vertelet dat ze wel nog wat werk heeft met verbeteren. Sophia springt hier op en de toetsen worden bovengehaald. Anushka en Sophia beginnen samen toetsen Spaans te verbeteren. Tegen half 11 vertrekt Anushka naar huis en kruipen wij ook in ons bed. Morgen is het namelijk weer vroeg dag. Slaapwel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten